13. tammikuuta 2011

Kulutuskulttuurin muutos


Tähän blogiin on helppo etsiä ja kirjoittaa erilaisista tapahtumista Prahassa, mutta välillä hieman asiaa toiseltakin näkökannalta eli asiaa yhteiskuntapolitiikasta. 

Tšekkien arki on muuttunut vuosien saatossa. Suurin muutos oli kai Samettivallankumouksen aikaansaama vuonna 1989, mutta muutos alkoi jo Prahan keväästä 1968. Kansalaiset halusivat uudenlaista yhteiskuntaa ja pois kommunismin aatteen alta.  


Kaksikymmentä vuotta sitten tammikuussa 1991 alkoi Tšekkoslovakiassa täsmällinen kapitalismiin vievä suunnittelu ja toteutus, vaikkakin sitä vastustettiin. Vuosi toi monia uudistuksia silloisten tsekkien ja slovakien elämään, mm. tuotteiden hinnat nousivat. Tätä ennen valtio oli määritellyt hinnat, mutta tammikuusta alkaen kauppiaat itse saivat määritellä myytäviensä tuotteiden hinnat ja veloittaa näistä mitä halusivat.


100 korunaa - kuva täältä


Hintauudistus oli tuolloin suuri voitto, jonka ideana toimi silloinen valtiovarainministeri ja nykyinen presidentti Václav Klaus. Vuonna 1991 katsotaan alkaneen maassa kapitalistinen aikakausi. Uudistuksiin kuuluivat mm. kauppojen yksityistäminen ja yritysten verojärjestelmän muokkaaminen paremmaksi. Uudistukset toteutettiin pienin askelin. Suurin vastustus tuli ensin kansalaisilta ja hintojen nousu sai jyrkän reaktion aikaan. Ymmärrys , että tämä uudistus toi mukanaan parannusta kansalaisten elämään, saatiin kuitenkin ajan kanssa toimimaan. 

Radio Prahan haastattelema taloustieteilijä Pavel Kohoutin mukaan uudistus toteutettiin aivan oikeaan aikaan, vaikkakin kansalaisten joukosta löytyy yhä tänä päivänä henkilöitä, joiden mielestä koko asia oli vikatikki, eikä sitä olisi pitänyt toteuttaa.

Naisten muotilehti Ellen entinen toimittaja Jana Cíglerová kertoo, että tšekkien kulutustottumukset ovat muuttuneet hyvin paljon viimeisten 20 vuoden aikana. Kulutuskulttuuri on tuonut mukanaan mm. useita uusia suuria ostoskeskuksia ympäri Prahaa. Tämän päivän Prahasta on Jana Cíglerován mukaan saatavilla kaikki samat tuotemerkit, joita voi ostaa muualtakin Euroopasta. Samettivallankumouksen aikaan vuonna 1989 Prahassa oli vain kolme tavarataloa, nyt niitä on useita. 

Cíglerová kertoo, että tuolloin 20 vuotta sitten kun hän kävi ulkomailla, tuntui oudolta, että siellä oli tarjolla vaikka minkälaisia vihanneksia, ja vaatteita oli kaiken värisiä ja -mallisia. 
-"Täällä Tšekkoslovakiassa tuolloin, sinulla oli aina yhdenlaista vaatteita ja jokainen vastaantulija oli pukeutunut samoin.  Se on jotain, jota minun on vaikea selittää teille, koska minun on vaikea kuvailla, että sellaista täällä todellakin silloin oli", hän kertoo. 

Vuonna 1997 eivät tšekkiläiset naiset olleet vieläkään alkaneet pukeutua kuten länsimaalaiset kanssasisarensa, se tapahtui Cíglerován mukaan vasta noin viisi vuotta sitten. Nyt tänään istuessaan kahvilassa, on vaikeampi erottaa pukeutumisesta, kuka naisista on prahalainen ja kuka turisti muualta maailmasta. Cíglerová paheksuu kuitenkin länsimaalaisten, varsinkin nuorten naisten pukeutumista tiukkaan napapaitaan.


Syyskuu 2009: Cartierin liike ja elantonsa soittamalla tienaava


Prahassa Staré Meston eli Vanhan kaupunginosan Pařížská-katu on kuuluisa juuri kalliista merkkiliikkeistään. Siellä sijaitsevat mm. Cartierin, Bossin, Diorin ja Vuittonin kaupat. Ennen näitä merkkejä haluavan piti lähteä Pariisiin tai Lontooseen, mutta tänään ne ovat tarjolla myös tšekkiläisille. 

Nyt on lupa kuluttaa, ja niinhän ihmiset kuluttavatkin. Onko se hyvä vai huono asia; aika näyttää sen.


Tekstivinkki:  Radio Prague
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger templates by pipdig