26. helmikuuta 2012

Mustan Madonnan Talo - Kubistisen cafén koti ja museo; Josef Gočárin luomus




Pari päivää sitten kirjoitin toisesta käynnistämme Café Savoyssa, jonka tunnelmaan emme ole päässeet sisään, vaikka kaunis tuo jugendkahvila onkin ja palvelu on hyvää.

Kuten kerroin, jokainen meistä löytää sen oman suosikkinsa Prahan kahviloiden joukosta, ja kirjoitan nyt toistamiseen meidän yhdestä omasta suosikkikahvilastamme Grand Café Orientista. (Aiemman lyhyen jutun voitte lukea tästä linkistä.)

Tämä alla oleva ja löytämäni artikkeli tästä kahvilasta, sekä kubistisesta rakennuksesta, on alunperin Radio Prahan toimittajan Sarah Borufkan kirjoittama tämän vuoden tammikuulta. Alla sen vapaa suomennos ja linkki alkuperäiseen artikkeliin on jutun lopussa.

Tervetuloa kubistiikan maailmaan !


Grand Café Orientissa toimittaja Sarah Borufka tapasi arkkitehti Zdeněk Lukesin, joka on kirjoittanut laajan monografian tämän kubistisen rakennuksen arkkitehdista Josef Gočárista. Lukses kertoi, minkälainen on ollut Gočárin merkitys Tšekin arkkitehtuurille:


"Josef Gočár on erittäin tärkeä henkilö puhuttaessa Tšekin arkkitehtuurista ja muotoilusta. Hän toimi myös vuosia professorina arkkitehtikoulussa Prahassa. Gočár syntyi vuonna 1880 Itä-Böömissä, ja opiskeli arkkitehtuuria kuuluisan professori Jan Kotěran opastuksella, joka tunnetaan yhtenä Tšekin modernin arkkitehtuurin perustajista. Sitten Gočár alkoi työskennellä hänen studiossaan, ja hän matkusti paljon, esimerkiksi Alankomaissa, Skandinaviassa, Saksassa ja niin edelleen."



Mustan Madonnan Talo eli Dům u Černé Matky Boží rakennettiin vuosien 1911 - 1912 välisenä aikana.  Lukes selvittääkin, mistä rakennuksen nimi juontaa juurensa:

"Talo on saanut nimensä saman nimiseltä veistokselta, joka sijaitsee talon ulkonurkassa.  Tällä samaisella paikalla tätä ennen sijainnut rakennus tuhoutui vuonna 1910, ja korvattiin uudella. Arkkitehti Gočárin ajatuksena oli tuoda vanha patsas rakennukseen ja käyttää sitä osana uutta. Ja siksi nimi on säilytetty."

Kun Gočária pyydettiin suunnittelemaan rakennus vuoden 1911 puolivälissä, hän oli vasta 31-vuotias. Hänen menestyksekäs edellinen suunnittelutyönsä vaikutti tukkukauppias Frantisek Josef Herbstiin, joka palkkasi arkkitehdin rakentamaan tavaratalo Prahan Vanhaankaupunkiin, vanhan kruunajaisreitin varrelle. 

Arkkitehti Zdeněk Lukes muistelee seuraavaa:


"Gočárilla oli erittäin hyvä maine muutaman työnsä jälkeen ja hän ottikin osaa kilpailuun, jossa tarkoituksena oli  suunnittella uusi kaupungintalo Prahaan. Gočárin kilpailutyö oli nimeltään Babylonin torni, joka oli erittäin korkea rakennus, melkein kuin pilvenpiirtäjä, mutta tuomaristo jätti sen huomioimatta. Suunnitelma innosti kuitenkin etenkin nuoremman polven arkkitehteja ja joukkoa taiteilijoita, joille Gočár toimi yhtenä esikuvana."
 
 "Frantisek Josef Herbst, joka omisti useita rakennuksia ja, joka tuhosi kaksi vanhaa myöhäisbarokkilaista taloa tässä samassa paikassa, pyysi Gočária laatimaan suunnitelmat uudenaikaiselle tavaratalolle keskelle Vanhaakaupunkia", Lukes kertoo.


Koska rakennuksen sijainti oli Vanhankaupungin sydämessä, suunnittelussa tuli ottaa huomioon tiukat suojelumääräykset jo tuolloin. Gočár muutti ensimmäiset suunnitelmat, joita hän rakennuksesta oli piirtänyt, ja lähtikin tekemään itsekään tietämättään yhtä Tšekin arkkitehtuurin  edelläkävijää kubistisen arkkitehtuurin saralla. Niin syntyi Mustan Madonnan Talo.

Josef Gočárin alustavat suunnitelmat tälle rakennukselle eivät saaneet hyvää vastaanottoa viranomaisilta, jotka valvoivat historiallisia rakennuksia Böömissä, mutta Prahan kaupungin oikeuslaitoksen neuvosto hyväksyi lopulta nämä erikoiseksikin mainitut suunnitelmat  4. elokuuta 1911, ja rakennustoimet pääsivät käyntiin.


Rakennus on teräsbetonirunkoinen, joka mahdollisti suuret sisätilat ilman katon antamaa tukea.


 

"Hän muutti keskeneräisen rakennushankkeen lisäämällä siihen joitakin kubistisia yksityiskohtia. Kun lopullinen rakennus vuonna 1912 oli valmis, se sisälsi useita kubistisia yksityiskohtia, kuten talon portaali eli sisäänkäynti, portaat, portaiden reunakaide, sisustus ja talon ulkokuoren jotkin osat."

"Mustan Madonnan Talosta tuli hyvin arvostettu arkkitehtuuriltaan. Kubismi itsessään ei elänyt pitkää elinkaarta, vaikka tyyli oli hauska ja hiukan uteliaskin. Kubismi kesti kaiken kaikkiaan ehkä 3-4 vuotta, mutta  tämä rakennus on erittäin hyvä esimerkki tästä tyylistä", Lukes painottaa.

Nykyään rakennuksen toisessa kerroksessa sijaitseva Grand Café Orient sijaitsi alunperin katutasossa ja sen toinen kerros pyhitettiin tavaratalolle. Yläkerroksissa sijaitsivat asunnot. 1920-luvun puolivälissä tavaratalo-osasto ja kahvila muunnettiin konttoreiksi. Kommunismin aikana rakennus jaettiin kokonaan toimistotiloiksi ja myöhemmin siihen sijoittui valtion näyttelyvirasto. Samettivallankumouksen jälkeen rakennuksessa toimi Tšekin taiteen- ja kulttuurin keskus.
 
Mustan Madonnan Talo koki laajan peruskorjauksen vuosien 2002 - 2003 välisenä aikana, ja sen jälkeen Tšekin Kubismin Museo avasi ovensa täällä. Vierailijat voivat nähdä kubistista visuaalista taidetta, joihin 4. ja 5. kerros on pyhitetty.  

Grand Café Orient palautettiin entiseen loistoonsa vuonna 2005. Kahvila on pyritty vanhojen mustavalkoisten, 1920-luvulta olleiden kuvien avulla saamaan täysin alkuperäisen näköiseksi sisustuksellisesti, kuin mitä se on ollut. 

Kahvila on itsessään eräänlainen elävä kubismimuseo, sillä se tarjoaa harvinaisen tunnelman kubistissta sisätiloista, joita ei enää tänään ole olemassa moniakaan. 

Aivan täydellisestä kubistisesta arkkitehtuurista ei rakennuksen suhteen voida puhua. Vaikka kahta ensimmäistä kerrosta ja julkisivua dominoivat ilmeikäs tyyli, joka sai vaikutteita Pablo Picasson kubistisesta kuvataiteesta, rakennuksen kolmannessa kerroksessa kubistiikkaa ei ole nähtävillä,  samoin kuin sen katto, joka muistuttaa barokkiajalle tyypillisistä katoista.  Nämä ei-kubistiset elementit piti sovittaa rakennuksen ympäristöön.


Tšekeissä kubismi oli melko lyhytikäinen, kuten muuallakin maailmassa. Täällä aktiivisin kausi oli vuosina 1910 -1914. Tunnetuimmat Tšekkiläiset kubismia harrastaneet arkkitehdit olivat Pavel Janak, Josef Chochol ja tietenkin Josef Gočár. Arkkitehti Zdeněk Lukes pohtii aiheesta seuraavaa:


"Arkkitehtuurissa kubismi koettiin outona ja tyyliinsä se sai vaikutteita eniten Pablo Picasson kubismista kuvataiteessa. Yleisesti tarkoituksena oli saada aikaan erittäin dynaamista, ilmeikästä arkkitehtuuria, joka oli tyylillisesti aivan jotain muuta kuin esimerkiksi Jan Koteran rationalismille suunnattu arkkitehtuuri. Ja Gočár valtasi yhä enemmän myöhemiinkin tätä tyyliä. Hän alkoi suunnitella paitsi taloa, mutta myös muita kubistisia muotoja, joita voitte nähdä täällä, tässä kahvilassa."

Myöhemmin Josef Gočár kääntyi pois kubismista. Hän suunnitteli Legionnaire Pankin Prahaan, sekä Pyhän Venceslauksen kirkon kaupunkiin nimeltä Vršovice, joka on yksi parhaita esimerkkejä modernista arkkitehtuurista.


Meille tämä rakennus saa aikaan Agatha Christien Poirot-tunnelman. Kahvilassa istuessaan voi miltei nähdä tuon pyöreärakenteisen viiksiään sormillaan hipaisevan herran astuvan kahvilaan sisään ja nyökkäävän häntä kohti saapuvalle tarjoilijalle; "Bonjour". Kahvilan terassilta on muuten mukava näkymä kadulle, ja mikäs sen parempi paikka kesäiltaa onkaan viettää hyvien kahvilatuotteiden ja palvelun parissa.

Mustan Madonnan Talo on varmasti hyvä lähtökohta nähdä kauniita esimerkkejä kubistisesta muotoilusta ja arkkitehtuurista. Lisäksi ne teistä, jotka haluavat lisätä joitakin kubistisia silauksia omaan kotiinsa, museon lahjatavarakauppa myy kopioita esimerkiksi Pavel Janakin kuuluisasta kubistisesta kahvikalustosta, ja jopa kubistisia huonekaluja voit sieltä ostaa.

Kahvilan omat kotisivut löydät tästä: Crand Café Orient ja Kubistiikan museon kotisivut löydät tästä: Museum of the Czech Cubism


Grand Café Orient & Dům u Černé Matky Boží eli Mustan Madonnan Talo (House of the Black Madonna)

Ovocný trh 9, Praha 1- Staré Město eli Vanhakaupunki (karttalinkki tässä)

(Tuo karttalinkki menee taas jotenkin sukkelasti, mutta rakennus on siinä teiden "kolmion" ylemmässä päässä.)





Linkki alkuperäiseen artikkeliin on tässä.
SHARE:

2 kommenttia

  1. Olen monta kertaa ajatellut antaa palautetta tästä blogista. Aluksi luulin, että anonyyminä se ei ole mahdollista, koska pari kertaa epäonnistuin siinä ja, kun ei kukaan muukaan ollut kommentteja antanut. Katsoin varmaan ne kirjainhässäkät väärin.
    Nyt olen jo muutaman kerran lyhyesti kommentoinut ja ajattelin nyt kirjoittaa vähän enemmän. Blogin pitäjällekin se on varmaan paljon palkitsevampaa, kun ihmiset uskaltavat kommentoida. Nythän ihmiset ovat siinä jo aktivoituneet. Hyvä!

    Hienoa, että joku pitää tällaista blogia, jossa varmasti jokaiselle Prahan kävijälle, niin uudelle kuin vanhallekin, löytyy jotakin. Monta kertaa tosin olen ajatellut, että miksiköhän sinä kirjoitat tuosta noin..., mutta sehän se paras juttu onkin, että me jokainen näemme asiat niin eri tavalla.
    Itse pidän kaikista eniten Prahassa sen arkkitehtuurista, historian havinasta ja kulinaarisista nautinnoista. Varsinkin noista viimeisistä olet antanut kiitettävästi uusia ideoita.

    Yksi ISO miinus tässä blogissa on se, että tätä lukiessa tulee suurempi halu mennä sinne uudestaan. Itse, kun olen sellainen, että haluan mieluummin käydä useissa eri paikoissa, tosin Praha on jo ennestään rikkonut tämän periaatteen.

    Se on ainakin varmaa, että ennen seuraavaa matkaa tämän blogin vinkit kolutaan läpi.

    Lopuksi vielä vinkki paikasta nimeltä U Malého Glena http://malyglen.cz/en. Se on pieni ja intiimi jazz-paikka, jossa olimme viime kerralla kuuntelemassa bluesia. Esiintyjänä oli Bohemian Blues Band. Se oli loistava. Tässä yksi videoklippi Youtubesta, jossa näkyy paikan koko: http://www.youtube.com/watch?v=GXiY0FU7puY. Parempiakin klippejä löytyy yhtyeestä.
    t. AA=anonyymi-Ari

    VastaaPoista
  2. Heippa & kiitos itsellesi! Niinhän se on, että me kaikki olemme yksilöitä, myös matkaajina maailmalla. Joku kokee eri paikan aina erilailla kuin se toinen, mutta kaikki kuitenkin saamme kokemuksia, jotka jäävät sisimpäämme; toivottavasti kuitenkin positiivisina. Kaikki kokemukset kuitenkin kasvattavat meitä itse kutakin ihmisinä eteenpäin ja ymmärrys siitä, että maailma ei ole vain kotiympyrät, kasvavat.

    En sen kummemmin itse etukäteen ajattele, mistä kirjoittaisin, sillä nuo aiheet tulevat yleensä juuri sillä samalla silmänräpäyksellä kun kirjaudun tähän blogiini sisään. Itsäni lähellä olevat asiat tietysti korostuvat, kuten musiikki ja historia, sekä ruoka : )

    Mekin nautimme matkustelusta ja aina on mukava kokea uusia paikkoja; ja niin pitääkin tehdä. Mutta Praha on turvallinen ja kotoisa, ja täällä tuntee olevansa niin sanotusti juuri "lomalla" näiden em. asioiden vuoksi. Siksi Prahassa käydään, vaikka mieli siintää joskus muuallekin.

    Kiitos tuosta vinkistä jazzpaikkaan liittyen. Taidan tehdä siitä jossain välissä postauksen tähän blogiin. Ja aivan varmasti käydään joskus kokeilemassa ; )

    Mukavaa kevään odotusta !

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger templates by pipdig