2. helmikuuta 2017

10 hauskaa asiaa, jota et ehkä tiennyt Kaarle-sillasta




Koska Prahasta on tarjolla monia legendoja ja taruja, tässäpä yksi niistä. Nämä 10 kohtaa liittyvät Kaarle-siltaan ja ne on joskus julkaistu Prague Post - nimisessä nettilehdessä 2015. Niiden todellisuusperästä itselläni ei ole tietoa, mutta osa historiaan liittyvistä pitääkin varmasti kutinsa.

Lisää Kaarle-sillasta (Karlův most) voit lukea tästä aikaisemmasta jutustani  ja tässä voi olla hieman toistoa siihen liittyen, mutta jotain pientä uuttakin.

Näistä lengendoista on hauska lukea, joten eiköhän lähdetä Kaarle-sillalle:



1. Numeerinen palindromi 135797531, on hakattu Kaarlen itäpään siltatorniin. Numerosarja ei ole satunnaisesti valittu, sillä numerot ovat samat luettaessa edestä taaksepäin tai takaa eteenpäin. Sillan rakennusaikana astrologit pyysivät sijoittamaan lukusarjan sillan peruskiveen, sillä heidän mukaansa aika oli otollinen: ne antaisivat maagisia voimia tulevaisuutta ajatellen kaupungille. Sillan peruskivi on siis muurattu 9. heinäkuuta 1357, kello 5:31. Nämä siis ovat numerosarjan luvut, keskellä päivämäärä 9, sitten vasemmalle 7 (heinäkuu) ja vuosiluku 1357. Oikealle taas kellonaika tuon pävämäärä 9:n jälkeen.



2. Kivistä Kaarle-siltaa edelsi puinen silta, joka romahti vuonna 1157. Sen jälkeen paikalle rakennettiin ensimmäinen kivisilta, mutta sekin romahti kovissa tulvissa vuonna 1342. Vanhasta kivisillasta kerrotaan olevan vielä jäljellä pieni palanen, tosin veden alla. Vanhankaupungin puoleinen sillan kohta, josta se alkaa, voi nähdä hyvällä säällä veden alla kiviä, jotka ovat peräisin tuosta aiemmasta sillasta.


3. Kerran vuodessa, kesäpäivän tasauksen aikaan - noin kesäkuun 20. - 21. välisenä iltana - aurinko laskee suoraan yli Pyhän Vituksen katedraalin. Mikäli silloin seisoo Vanhankaupungin puoleisella siltatornilla noin tuntia ennen auringonlaskua, voi nähdä auringon säteiden leikkaavan kirkon päätornin ja suoraan kuorin yli. Jotkut sanovat tämän näyn olevan pelkkä sattuma, toiset taas arvelevat sen olleen rakennusvaiheessa tarkoituskin. Tiedetään nimittäin, että sillan rakennuttaja Kaarle IV oli  kiinnostunut astrologiasta, joten hän on saattanut huolellisesti laskea tarvittavat kulmat ja asteet, yhdistäen auringonlaskuun liittyvät tiedot, jotta näky sillalta olisi se, mitä sen kerrotaan kesäpäivän tasauksen aikaan olevan.


4. Kaarle-sillan nimi oli aiemmin Kivisilta, koska se oli ainoa kivestä tehty silta Prahan alueella. Vasta 1800-luvun lopulla silta sai nykyisen nimensä Kaarle IV:n mukaan, osana Tshekin kansallisen heräämisen liikettä.



5. Kaarlen-silta ei ole aina saanut elää rauhaisaa ja leppoisaa oloaan, sillä joitain karmaisevia kohtauksia sen historian aikana se on saanut kokea. Sitä on käytetty mm. teloituspaikkana ja uimataidottomia rikollisia on laskettu vuolaaseen Vltavan virtaan pajukoreissa toivoen heidän hukkuvan.

Tunnetuin jokeen heitetyistä taitaa olla Johannes Nepomuk, joka vuonna 1393 kieltäytyi paljastamasta Böömin kuningattarelle salaisuuksia kuningas Václav IV:stä. Nepomuk heitettiin jokeen. Tarina kertoo Nepomukin ruumiin viipyneen joen pinnalla ihmeellisen kauan ennen kuin syvyys vei hänet pinnan alle. Tällä kohdin sillalla, josta Nepomuk heitettiin jokeen, on taottuna kaunis ornamettikuvio, jossa Nepomuk itse on makuuasennossa. Ornamentin alapuolella on sillan kivireunukseen upotettuna puu, jossa on viisi tähteä oksina.


6. Kaarle-sillan patsaat ovat ikuistuneet monen turistin valokuviin, eikä ihme. Kauniitahan ne ovat, taustalla siintää Prahan linna tai vastavuoroisesti Vanhankaupungin jugend-rakennukset. Edellä mainitun Nepomukilaisen ornamenttikuvan lähellä on toinen patsas, jossa on kiiltäväksi patinointunut koira.

Tarina kuitenkin kertoo, että vaikka taikauskoiset Prahan-kävijät käyvät koskettamassa tuota koiraa, sen tuoma taikausko ei tuokaan onnea sen koskettajalle. Samaisen tarinan mukaan nimittäin kauan sitten joukko ilkikurisia opiskelijoita kävi kiillottamassa koiran kuvan niin, että siihen pakostikin ohikulkevien turistien silmät osuivat sen jälkeen. Opiskelijat hihittelivät tarkkaillessaan sen jälkeen turistien innostusta koskettaa koiraa.



7. Ensimmäinen sillalle pystytetty patsas oli kullattu Jeesuksen krusifiksi, joka juontaa juurensa vuoteen 1657. Patsaan kullattu kirjoitus on hepreaa, ja siinä lukee "Pyhä, pyhä, pyhä Herramme", joka lisättiin patsaaseen vuonna 1696 muistona juutalaisesta Elias Backhoffenista, joka käänsi selkänsä kristinuskolle ja tuotti täten mielipahaa suurelle osalle kansalaisista.



8. Kaarlen-sillan Vanhankaupungin puolella on sillan viereisessä muurissa kiinnitettynä kivinen pää, Bradáč  (kuva yllä, pää ympyröity), joka tarkkailee vedenkorkeutta yötä päivää. Keskiajalla tuo pää toimi varoituksena kansalaisille uhkaavasta tulvasta: mikäli vesi nousi pään parran tasolle, oli aika pakata kamppeet ja etsiytyä korkeammille paikoille. Bradáčin pää oli kaksi metriä vedenpinnan alla viimeisimmässä suuressa tulvassa vuonna 2002.



9. Useimmat Kaarle-sillan patsaista ovat jäljennöksiä. Useat vuosisatojen saatossa olleet tulvat ja ulkoilma rapauttivat alkuperäiset patsaat ja ne oli pakko siirtää turvaan. Alkuperäisiä patsaita pääsee katsomaan Vyšehradissa ja Lapidariumissa Holešovicessa.


10. Vuosittain toukokuussa järjestettävät barokkifestivaalit, Navalis, pidetään Vltava-jokeen heitetyn Johannes Nepomukilaisen muistoksi. Tapahtumat järjestetään pääosiltaan juuri Kaarle-sillan ympäristössä. Musiikkikulkueita näkyy silloin Kaarle-sillalla, sekä venetsialaisia gondoleita Vltava-joella. Päivä päättyy yleensä pieneen ilotulitukseen. Ohjelmasta saa tietoa www.navalis.cz.



Kaarle-silta on tänään pyhitetty vain kävelijöille, ennen siellä on kulkenut liikenne: hevoskärryt, raitiovaunut, autot ja jalankulkijat. Sillalla on pidetty tietulleja Malá Stranan ja Vanhankaupungin välillä kulkeville ja yksi legenda kertoo sillan sementissä käytetyn munia, jotta siihen saatiin sitkeyttä ja pitoa.

Yhtä kaikki: silta tulee tutuksi jokaiselle Prahan kävijälle ja se onkin yksi Prahan hienoimmista nähtävyyksistä - palanen vanhaa entistä aikaa.

Bradáč - kuva täältä.
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger templates by pipdig