Prahaan ja tšekkiläsyyteen keskittyvä blogi ~ Matkavinkkejä & omia kokemuksia meille rakkaasta Prahasta

22. heinäkuuta 2011

Raitiovaunuliikenne Prahassa 120 vuotta !




Hevosen vetämä vaunu - kuva täältä


Raitiovaunuliikenne juhlii 120-vuotistaivaltaan, virallinen syntymäpäivä oli 18.7.2011.

Aivan ensimmäinen raitiovaunu aloitti toimintansa Prahassa 23. syyskuuta vuonna 1875 kun belgialainen liikemies Eduard Otlet rakennutti hevosvetoiset vaunut ja aloitti toiminnan. Linja kulki tuolloin Náměstí Republiky:ltä (Tasavallanaukiolta) Kansallisteatterille (Národní divadlo). Kymmenen vuotta myöhemmin linja aukesi myös kadun Ujezd - Smichov rautatieaseman -välille, ja vuonna 1882 välille Vinohdrady - Žižkov. Hiljakseen linjoja alkoi tulla lisää ja muuttivat osaltaan kaupunkikuvaa. Nämä hevosvetoiset raitiovaunut olivat toiminnassa vuoteen 1925 asti, jolloin linjat korvattiin lopullisesti sähköisillä raitiovaunuilla.

Lauantai 18. heinäkuuta vuonna 1891 oli hyvin tärkeä päivä Prahassa. Tuona päivänä kirjoitettiin uusi sivu joukkoliikenteen historiaan: ensimmäinen sähköinen raitiovaunu aloitti liikenteensä. Tätä ennen vaunut olivat olleet hevosten vetämiä, mutta nyt koettiin jotain uutta ja uudistuksellista. Tuolloin sähköiset jutut olivat vielä hyvin nuori tieteenala ja sähköllä kulkeva raitiovaunu aivan jotakin edistyksellistä.


Wanha raitiovaunu Prahassa, 22.5.2008

Tsekkiläinen sähkömies František Křižík suunnitteli tämän uudenlaisen sähköllä käyvän raitiovaunun. Ensimmäinen linja oli 800 metriä pitkä ja se kulki välillä Letna - Stromovka. Vuoteen 1896 mennessä (eli viiden vuoden päästä aloittamisesta) raitiovaunulinjaa oli rakennettuna jo 55 kilometriä Prahan kaupunkiin. 


Pyöreä T3-mallin vaunu pyörein valoin, Praha 4.4.2010

Ennen vanhaan raitiovaunut olivat ns. avoimia eli sisään ja ulos pääsi hyppäämään, mutta uudenlainen T3 malli sähköisin ovin suunniteltiin vuonna 1962 ja Prahassa ne tulivat käyttöön vuonna 1974. Näitä T3-vaunuja näkee liikenteessä yhä vielä tänäänkin Prahan kiskoilla. Malliltaan ne ovat pyöreäkulmaisia ja etupaneelin ajovalot pyöreät. Moni sanookin niiden näyttävän ystävällisiltä.

Nykyään raitiovaunut näyttävät "isoilta madoilta", kuten alakuvassa. Aika muuttaa niidenkin muotoa modernimmaksi. Toisaalta vanha T3-malli on mielestäni yksi Prahan kaupungin tunnusmerkeistä, joita ei saisi hävittää. Toivottavasti ne säilyvät kuitenkin mahdollisimman pitkään katukuvaa elävöittämässä ja muistuttamassa historiasta.


Moderni Prahalainen raitiovaunu - kuva täältä

Vinkit: Prague Radio, Wikipedia
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Karhunkadun Kafka
Blog Design by pipdig