Tämä on info Prahan metrosta sinulle. Jos olet menossa Prahaan ensimmäistä kertaa tai et ennen ole kulkenut metrolla, tästä on juuri sinulle kaikkein eniten hyötyä. Lisää liikkumisesta ja julkisista liikennevälineistä voit lukea myös sivun oikeasta laidasta "Tunnisteet" ja sieltä "Liikenne ja kulkeminen".
Tämä juttu on ollut luetuin kaikista tässä blogissa olevista postauksista kaikkien näiden vuosien aikana.
Siispä olen tämän päivittänyt 11.8.2016, joten muutamaa asiaa olen
korjannut sitten alkuperäisen kirjoituksen (vuodelta 2011). Aiemmassa
jutussani mukana olivat lueteltuina kaikki metroasemat, ne olen nyt kirjoituksesta
poistanut, sillä ne voi käydä lukaisemassa tekstissä löytyvän Wikipedian linkin kautta.
Ensin hieman Prahan metroverkon historiaa ja sitten päästään käytännön asioihin.
Hyvää matkaa!
Prahan metroverkko koostuu kolmesta eri linjasta, jotka muodostavat keskustan alueelle kolmion ja jatkuvat siitä eteenpäin lähiöihin. Ne ovat vihreä A, keltainen B ja punainen C. Neljättä metrolinjaa on harkittu rakennettavaksi monen vuoden ajan, mutta sen aikataulu tai valmistuminen taitaa olla vielä yhäti suunnitteluasteella.
Metroasemat löydät yksitellen lueteltuina tästä Wikipedian linkistä.
Metroasemat löydät yksitellen lueteltuina tästä Wikipedian linkistä.
Nämät kolme nykyistä metrolinjaa ovat kuitenkin oikein hyvät ja vaihdotkin sujuvat eri linjojen välillä mutkattomasti. Prahan metrolinjoilla on kullakin oma tunnusvärinsä, sekä kirjaimensa. Junat ja asemat ovat nykyaikaisia, siistejä ja hyväkuntoisia. Opastukset ovat selkeitä. Metroverkko toimii luotettavasti ja junilla liikkuminen on helppoa ensikertalaisellekin.
Metroverkon historiaa
Prahan metroverkko suunniteltiin alunperin kaupungin julkisen liikenteen kokonaisuuden selkärangaksi, bussien ja raitiovaunujen tueksi. Ensimmäinen rataosuus avattiin vuonna 1975 Florencin (silloisen Sokolovskán) ja Kačerovin välille. Kyseinen väli kuuluu myös nykyiseen punaiseen linja C:hen. Nykyisin Prahan metroverkko koostuu 57 asemasta. Rataosuuksien laajennusten myötä kaupunki on voinut karsia bussi- ja raitiovaunulinjoja keskustan kaduilta, sekä rauhoittaa niitä kävelykaduiksi.
Keskustan laidoille on luotu ns. julkisen liikenteen risteyksiä, joissa metroasemien lisäksi löytyy bussi- ja raitiovaunuasemia, joten siirtyminen sujuu mukavasti eri liikennevälineestä toiseen. Näitä "superasemia" ovat mm. Anděl, Dejvická ja Hradčany. Tottakai muiltakin asemilta löytyy lähituntumasta ratikat ja bussit, mutta nämä em. asemat vievät matkustajia enemmän kaupungin äärilaidoille.
Metron suunnittelun alkuvaiheissa kaavailtiin Prahaan samanlaisia keveitä vaunuja kuin mitä Milanon silloisessa metrossa oli. Neuvostoliiton miehitettyä Tsekkoslovakian 1968 ajatus sai kuitenkin uuden suunnan ja tilaukseen laitettiin raskaammat junat Moskovan metroa jäljitellen. Raskaampien junien myötä jouduttiin myös rataan tekemään vahvistuksia, kuten Nuslen sillalle. Uusimmat vaunut on rakentanut Siemens. Vanhoja junia nykyaikaistetaan vähitellen, niiden sisustusta uudistetaan ja penkkijärjestystä monipuolistetaan. Metrojuna ajaa nopeasti, mutta myös jarrutukset ovat nopeita.
Metrolla liikkuminen
Metroasemien tunnuksena on tyylitelty M-kirjain. Prahan keskustan metrot on rakennettu hyvin syvällle maan alle. Yksi syy hyvin syvälle rakentamiseen oli myös asemien käyttäminen väestösuojina mahdollisen ydinsodan varalta. Lähiöissä jotkut metroasemat ovat kuitenkin maan päällä olevia tai jopa sen yläpuolella.
Metrokarttoja löytyy mm. kaupunkikartoista ja matkaoppaista, mutta niitä on saatavilla lisäksi joissakin metroasemilla paperiversioina. Metroasemien sienillä on tauluja, joissa metrokarttapohja esiintyy.
Metroon tarvitset julkisen liikenteen lipun, joita voi ostaa mm. asemilla sijaitsevista lipunmyyntikioskeista tai automaateista. Automaattiostoa varten tarvitset 10, 20 ja 50 korunan kolikkoja. Valitse ensin automaatista se lippu, jonka aiot ostaa. Lippuja on kerta-, päivä- tai kolmen päivän lippuja; paina sen lipun kohdalla olevaa painiketta. Laita sitten oikea rahamäärä kolikkoaukkoon ja odota - lippu printtautuu alas pieneen lokeroon. Lippu leimataan keltaisissa leimauspisteissä metrokäytävän rullaportaille mennessäsi. Jos käytät ensin raitiovaunua, leimaa lippusi raitiovaunun sisällä olevassa keltaisessa leimauslaitteessa.
Lipussa on kolmion kuva sen toisessa päässä, työnnä se lippulaitteen reikään kolmiokuva edellä, odota hetki "rasahtavaa" ääntä ja saat lippuusi leiman. Pidä lippu tallessa mahdollisia tarkastajia varten. Lippuun tarvitaan vain tämä yksi leima, vaikka sinulla olisi kolmen päivän lippu käytössäsi. Leimaa lippu siis aina ensimmäisellä kerralla ja laita se sen jälkeen varmaan talteen, sekä pidä aina mukanasi.
Kuvassa automaatista ostettu vuorokauden, 24 h julkisen liikenteen lippu, sekä keltainen leimauslaite oikealla |
Lipussa on kolmion kuva sen toisessa päässä, työnnä se lippulaitteen reikään kolmiokuva edellä, odota hetki "rasahtavaa" ääntä ja saat lippuusi leiman. Pidä lippu tallessa mahdollisia tarkastajia varten. Lippuun tarvitaan vain tämä yksi leima, vaikka sinulla olisi kolmen päivän lippu käytössäsi. Leimaa lippu siis aina ensimmäisellä kerralla ja laita se sen jälkeen varmaan talteen, sekä pidä aina mukanasi.
Asemille ja metrolaitureille kuljetaan yleensä maanalaisia käytäviä ja rullaportaita pitkin. Liukuportailla on tapana seistä sen oikeassa reunassa, jotta kiireisemmät pääsevät ohittamaan jonoja vasenta puolta pitkin. Muutoin liukuportaissa seistään rauhassa paikoillaan ja odotetaan niiden etenemistä.
Metrolaiturit ovat leveän keskikäytävän molemmin puolin. Kun saavut rullaportaita keskikäytävälle, näet edessäsi ylhäällä metrolinjan tiedot ja päätepysäkit. Jos tuntuu vaikealta miettiä kummalle puolelle laituria menee seisomaan, jotta saa sen oikean linjan, valitse metro seuraavasti: etsi katseellasi ylhäällä olevasta metrolinjainfosta se pysäkki, jolla sinun pitää jäädä pois. Katso sen jälkeen, mikä on pysäkin pääteasema ja mene sille puolen laituria, josta tuo pääteasemasi löytyy. Vaikka joskus tuntuu, että juna menee ns. väärään suuntaan, on suunta tällöin varmasti oikea. Ja jos menet sittenkin harhaan, hyppää pois jollain pysäkillä ja vaihda laituripuolta toiseen suuntaan.
Laitureiden päässä on monesti myös sähköinen kello, josta näkyy aika, montako minuuttia edellisen junan lähdöstä on kulunut. Jos "juna meni jo", ja jäi vain ilmavirta laiturialueelle, älä huoli. Metroja kulkee n. 5 min välein päiväsaikaan, joten seuraava on tulossa melko pian. Illemmalla kulkiessasi varaudu hieman pidempään odotteluaikaan.
Metroasemat ovat Prahassa siistejä ja niissä on lämpimäänkin kesäaikaan hyvä ilmanvaihto.
Kun metro saapuu, odota hetki. Ensin metrosta tulevat ulos ne matkustajat, jota ovat jäämässä pysäkillä pois. Vasta heidän mentyään astu sisään. Mikäli muita sisäänmenijöitä ei ole, paina metron ovessa olevaa pyöreää, vilkkuvaloin ympyröityä kohtaa; saat sillä ovet auki.
Metrojunissa sisällä näkyy ylhäällä katonrajassa sähköisellä opastetaululla aina sen pysäkin nimi, jolta metro juuri lähti. Sen jälkeen voi vilkahtaa pääteaseman nimi ja sitten ilmestyy seuraava pysäkki. Kaiuttimista kuulutetaan lisäksi aina tuleva metroasema, mutta monelle tshekin kielen kuunteleminen saattaa tuottaa vaikeuksia; siksi sähköinen taulu on hyvä. Myös metron seinillä, katonrajassa, näkyy metrokarttoja, joista voi tarkastella omaa pysäkkiään.
Metrot ajavat pääsääntöisesti päivittäin klo 5 - 24 välillä. Tiheimmillään vuoroja menee ruuhka-aikoina, jolloin juna saattaa tulla asemalle jopa parin minuutin välein. Hiljaisempina aikoina junaa saattaa joutua odottamaan 10 -15 minuuttia.
Mikäli olet ensimmäisenä metron oven edessä astumassa ulos, paina siinä olevaa pyöreää, vilkkuvaloin ympyröityä kohtaa, jotta saat ovet auki. Ovet aukeavat vasta kun metro on pysähtynyt kunnolla.
Suuntaa sen jälkeen laiturilta ulos rullaportaita kohden "Výstup" merkin myötä (= ulos). Alakuvassa näkyy opastetaulu. Näitä on ylätasanteella kun olet päässyt ns. maantasalle. Ulosmenoaukkoja saattaa olla useita, mutta lue kyltit ja katso karttaasi minne olit menossa. Valikoi sen jälkeen lähin siihen suuntaan oleva katu, etsi kadun nimi kyltistä ja suuntaa sitä kohti. Prahan metroasemien ulosmenotiet on erittäin hyvin merkitty. Lisäksi niissä näkyy esim. raitiolinjapysäkki-katu, kuten alakuvassakin. Tämä helpottaa matkaasi, mikäli jatkat esimerkiksi juuri raitiovaunulta eteenpäin. Alakuvassa lukeva "Tram: Nové Mesto, Žižkov" tarkoittaa, että ko. kadun raitiovaunupysäkiltä pääsee ko. kaupunginosiin raitiovaunulla.
Mikäli olet ensimmäisenä metron oven edessä astumassa ulos, paina siinä olevaa pyöreää, vilkkuvaloin ympyröityä kohtaa, jotta saat ovet auki. Ovet aukeavat vasta kun metro on pysähtynyt kunnolla.
Suuntaa sen jälkeen laiturilta ulos rullaportaita kohden "Výstup" merkin myötä (= ulos). Alakuvassa näkyy opastetaulu. Näitä on ylätasanteella kun olet päässyt ns. maantasalle. Ulosmenoaukkoja saattaa olla useita, mutta lue kyltit ja katso karttaasi minne olit menossa. Valikoi sen jälkeen lähin siihen suuntaan oleva katu, etsi kadun nimi kyltistä ja suuntaa sitä kohti. Prahan metroasemien ulosmenotiet on erittäin hyvin merkitty. Lisäksi niissä näkyy esim. raitiolinjapysäkki-katu, kuten alakuvassakin. Tämä helpottaa matkaasi, mikäli jatkat esimerkiksi juuri raitiovaunulta eteenpäin. Alakuvassa lukeva "Tram: Nové Mesto, Žižkov" tarkoittaa, että ko. kadun raitiovaunupysäkiltä pääsee ko. kaupunginosiin raitiovaunulla.
Metroasemilla näet seuraavia sanoja:
Linka (A, B, C) = linja (A, B, C)
Metro = metro
Přestup = suunta/vaihtomahdollisuus toiselle metrolinjalle
Stanice metra = metroasema
Trasa = raide
Vstup = sisäänkäynti
Výstup = uloskäynti
Metrolla kaupunginosasta toiseen siirtyminen on helppoa ja vaivatonta. Ja mikä tärkeintä, se säästää aikaa. Monesti olemme menneet metrolla jotakin nähtävyyttä katsomaan ja tulleet sitten raitiovaunuilla takaisin, jos se on ollut mahdollista.
Ole siis rohkea ja astu metroon. Käy katselemassa lähiöitä eri puolilla Prahaa ja näe kaupunki hieman laajemmalta perspektiiviltä.
Metro = metro
Přestup = suunta/vaihtomahdollisuus toiselle metrolinjalle
Stanice metra = metroasema
Trasa = raide
Vstup = sisäänkäynti
Výstup = uloskäynti
Metrolla kaupunginosasta toiseen siirtyminen on helppoa ja vaivatonta. Ja mikä tärkeintä, se säästää aikaa. Monesti olemme menneet metrolla jotakin nähtävyyttä katsomaan ja tulleet sitten raitiovaunuilla takaisin, jos se on ollut mahdollista.
Ole siis rohkea ja astu metroon. Käy katselemassa lähiöitä eri puolilla Prahaa ja näe kaupunki hieman laajemmalta perspektiiviltä.
Moikka! :)
VastaaPoistaOlen kesällä muuttamassa hetkeksi aikaa Praha 5 alueelle ja lähin pysäkkini on Luziny keltaisella linjalla. Osaisitko yhtåään sanoa millaista aluetta tämä on?:)
Alue on itselleni outo, sielläpäin ei vielä olla ehditty käymään. Heitäpäs Googleen oheinen nimi ja katso löytyykö sieltä kuvia alueesta tai muuta asiaan liittyvää. Mukavaa Prahan-aikaa sinulle !
VastaaPoistaOlen lähdössä elokuussa 2 viikoksi Prahaan. Paljonko maksaa KK-lippu metroon?
VastaaPoistaHuomasin toiselta sivulta että 60-65 v ja yli 65v saavat kk-lipuista alennuksia.
VastaaPoistaTietääkö joku näistä? Siis kysymys on metro lipuista.
Prahan metro on laajentunut mukavasti, lentokentältä tullessa/mennessä ei pysähdytä enää Dejvickaan vaan Nadrazi veleslaviin, ja linja jatkuu nykyään Petriniin asti(tosin en tiedä onko asemat jo käytössä).
VastaaPoistaViime kesänä (2015) ajeltiin mertolla Cerny Mostyyn ja käytiin siellä isohkossa kauppakeskuksessa katselemassa kauppoja.
Kyllä, verkko on kehittynyt juuri tuon vihreän metrolinjan osalta. Itse en ole jaksanut päivittää tätä metropostausta niillä, vaikka olisi pitänyt. Hienoa, että kuitenkin tätä käydään lukemassa yhä edelleen; uuden kartan pysäkkeineen näkee ainakin metroasemilta ja metroista sisältä ovien luota.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaHei ja kiitos mielenkiintoisesta blogistasi!
VastaaPoistaOlemme lähdössä Prahaan joulukuussa. Olemme laskeskelleet, että meidän ei välttämättä kannata ostaa kolmen päivän lippua, mutta toisaalta olisi kätevää, jos joka matkaa varten ei tarvitsisi etsiskellä lippuautomaattia, jonottaa ja miettiä, onko mukana sopivia kolikoita. Voiko kertalippuja ostaa automaatista kerralla useita ja leimata niitä aina tarpeen mukaan? Kuulin, että joku tekisi tällä tavalla vuorokausilippujen kanssa.
Moikka! Kyllä voi. Mekin olemme ostaneet joskus 2 X vuorokauden liput, ettei ole tarvinnut etsiä lippuautomaatteja mistään. Lipussa on tärkeintä juuri tuo leimausaika, siitä lähtee etenemään se vuorokauden voimassaolo. Mukavaa Prahan matkaa!
VastaaPoistaMala Stranassa (pieni puoli) Malostranska metroaseman edustalla katutasolla on pieni kioski, jossa myydään 3 päivän lippuja. Niitä ei tunnu muualta saavan? Tällainen lippu maksaa 310 korunaa eli noin 12 eur ja se käy metroon ja ratikkaan, ehkä busseihinkin (niillä emme ole ajelleet Prahan reissuillamme)
VastaaPoistaSiis eikö 3 pv lippuja saa muualta kuin Malostranskan metroaseman kioskista?
VastaaPoista