Prahaan ja tšekkiläsyyteen keskittyvä blogi ~ Matkavinkkejä & omia kokemuksia meille rakkaasta Prahasta

26. elokuuta 2018

Karlin - Prahan vanhin esikaupunkialue




Kun Prahan keskusta alkaa tulla tutuksi, on mukava istahtaa raitiovaunuun tai metroon, sekä lähteä tutustumaan muihin Prahan kaupunginosiin. Esittelyssä tällä kertaa Karlin, joka tunnelmaltaan vie  klassiseen 1800-luvun lopun kaupunkiin. Alueen tunnus on Praha 8.   

Karlin taidetaan parhaiten tuntea vuoden 2002 tulvista, jotka olivat koko Prahan kaupungissa tuhoisat, mutta joista matalalla alueella sijaitseva Karlin sai pahiten osakseen. Lisäksi kaupunginosa on tullut tunnetuksi alueella olleiden tehtaiden kautta eli sieltä muualle maailmaan viedyistä koneista ja laitteista. Ekstrana kerrottakoon vielä, että Karlin on Prahan vanhin esikaupunki; tiesitkö tätä?
 
Kuva: City Museum in Prague
Karlin sijaitsee Vitkovin kukkulan ja Vltava-joen välissä (karttalinkki tässä). Karlín perustettiin eri tavalla kuin muut Prahan esikaupungit, jotka kasvoivat pienistä siirtokunnista. Itävallan viranomaiset tuolloin yksinkertaisesti päättivät vuonna 1817 , että nyt perustetaan uusi esikaupunki. Kaupunginosa sai nimensä silloisen Itävallan keisarin Francis I:sen vaimon mukaan, joka oli keisarinna Karoline Augusta Baijer. Alunperin nimi oli Karolinenthal eli Karolinen laakso. Nimeä oli kuitenkin lopulta kovin vaikea vääntää kieleen, joten lyhyt ja ytimekäs Karlin hyväksyttiin kaupunginosan nimeksi. 

Karlínin rakentaminen suunniteltiin tiukkojen vaatimusten mukaisesti  tekemällä kolme pitkittäistä katua, joissa oli kuusi kohtisuoraa sivukatua. Tämän todettiin olevan erittäin järkevä järjestelmä, joka oli hyvin harkittu varsinkin teknisestä näkökulmasta. Kaupunginosan tärkeimmäksi muodostui katu, jonka nimeksi annettiin Kralovská - "kuninkaallinen", muistuttaen kruunajaisen kulkueen Ferdinand V: stä, joka kulki kadulla 1836. Tänään tuon kadun nimi on Sokolovská. 

Karlín suorine ja suunniteltuine katuineen kohdennettiin vastaamaan kaupungin tarpeisiin, joita sen hetkinen Praha - keskiaikaisen katusuunnittelujärjestelmänsä sulkemana - ei pystynyt täyttämään. Varsinkin tehtaiden tuotanto tarvitsi väyliä tuotteittensa toimittamiseen paitsi Prahaan, myös kaupungista muualle. Karlinissa sijaitsivat esimerkiksi suurta tekstiilien painatusteollisuutta, paperitehdas ja viisi pienempää tehdasta, mukaan lukien yksi maailman suurimmista raitiovaunuvalmistajista; ČKD. Lisäksi Karlínissa oli ensimmäinen kaasulaitos, joka toimitti valoa Prahan kaduille. 

Ilmasto on joesta johtuen ollut varsinkin loppusyksyisin kostean sumuinen ja wanhaan entisaikaan, kun alueella louhittiin rusko- ja kivihiiltä, lasten oli monesti vaikea asua alueella huonon ilman vuoksi, ja he olivatkin muita prahalaislapsia useammin flunssassa tai kuumeessa. Sittemmin ajan myötä tilanne on parantunut.

Karlinin rautatieasema vuonna 1905, kuva Wikipedia
Rakennukset ovat pääosiltaan 1800-luvun lopun kaunista klassista rakennusaikakautta. Taloihin rakennettiin ensin yksi- tai kaksi kerrosta, myöhemmin lisätiin kolmas tai neljäs. Kerroksia lisättiin, koska läheinen Vltava-joki tulvi usein ja vesi virtasi rakennuksien alimmaisiin kerroksiin. Ns. "uusi osa" Karlinista onkin rakennettu vasta 100 vuotta sitten.

Vanhoja kauniita rakennuksia on alueella purettu: yksi Prahan vanhimmista rautatieasemista,   Nádraží Těšnov (kuva yllä),  purettiin 1970-luvulla, jotta tilaa saatiin lisää ylöspäin kasvavalle kaupungille. Onneksi Karlin on säilyttänyt suuren osan omasta erityisluonteestaan ja klassisuudestaan, jota saadaan ihailla tänäkin päivänä. Ja, jota toivottavasti säilytetään tulevillekin sukupolville.


Julkinen liikenne ei kuitenkaan ole yhtä hyvää täällä kuin muualla Prahassa ja sitä on sen vuoksi kritisoitu monesti. Metron keltainen linja B halkoo kaupunginosaa ja pysäkit Křižíkova ja Invalidovna osuvat tähän kaupunginosaan. Lisäksi raitiovaunu 8 kulkee Sokolovská-kadulla (* elokuu 2018).

1800-luvun toisella puoliskolla Karlinista tuli nopeasti yksi koko maan varakkaimmista kaupunginosista, johtuen suuresta teollisuudesta ja telakasta. Vltavan rannalla toimi  satama, jota hallitsivat tärkeimmät Praha-jälleenmyyjät ja pankkiirit. Niinpä Karlínilla ei ollut koskaan sellaista proletariaattisuutta kuin muissa paikoissa Prahan laitamilla, kuten Žižkovissa. Porvaristo asui täällä yhdessä työläisten kanssa, eikä alueella havaittu mitään sosiaalisia ongelmia. Maailmansotien välisenä aikana, ja jo ennen ensimmäistä maailmansotaa, Karlinin prostituoidut olivat hyvin kalliita, koska he osasivat ns. fiksuja käytöstapoja. Koko kirjo yhteiskuntaa eli yhdessä Karlinin kaupunginosassa, rikkaista köyhiin, sulassa sovussa keskenään. 


1950-luvulla Karliniin muutti uusia ihmisiä eri alueilta ja siinä vaiheessa Karlinin vaiherikas seuraelämä alkoi murentua. Mutta alueelta löytyy yhä silti pieniä teattereita, ja hyviä pubeja, joissa vietetään  iltaa mukavien karlinlaisten sekä muiden kaupunkilaisten kanssa. Ja olut maksaa täällä vähemmän kuin keskustassa, muusta ruoasta puhumattakaan.

Moni tyylikäs  toimistorakennus on noussut Vltavan rannoille ja Karlinin katujen varsille, jotka itsessään eivät näytä muuttuneen viimeisen sadan vuoden aikana. Kaunis klassismi antaa yhä edelleen arvokkuutta tälle alueelle. Uusia ravintoloja ja kahviloita nousee, puistot ja puiden reunustamat kadut tuovat vehreyttä ja rauhallisuutta, jota keskikaupunki ei voi tarjota. 


Ota siis allesi ratikka 8 tai metron keltainen linja B,  ja tutustu alueeseen.


Sekä lisäksi muita pieniä yksityiskohtia netin eri sivuilta.
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Karhunkadun Kafka
Blog Design by pipdig