Prahaan ja tšekkiläsyyteen keskittyvä blogi ~ Matkavinkkejä & omia kokemuksia meille rakkaasta Prahasta

19. huhtikuuta 2011

Na Příkopě -katu

Wanha kuva Na Příkopě -kadusta - kuva täältä


Na Příkopě -katu on hyvin vanha katu. Sen tiedetään olleen tällä kohdin jo keskiajalla, jolloin ns. Uusi puoli eli Nové Město -kaupunginosaa on rakennettu. 

Alun perin paikalla on 1300-luvulla ollut vallihauta, joka kulki keskiaikaisten muurien rinnalla Vanhankaupungin reunaa pitkin. Vallihauta täytettiin v. 1760, ja siihen muodostui tie, jota pitkin ihmiset alkoivat kulkea. Nykyisen nimensä katu sai v. 1870. Aikojen saatossa kadusta muotoutui varsin leveä kulkijoiden sitä tallatessa, ja siitä tulikin tämän myötä yksi Prahan kaupungin valtaväylistä. 

Kadun toinen pää sijoittuu nykyään Václavské námestille eli Wenceslauksen aukiolle, ja sen toinen pää Hybrenska-kadulle tai paremmin sanottuna Tšekin keskuspankille eli Česká národní banka-rakennukseen.

Ensimmäinen hevosvetoinen raitiovaunulinja kadulle rakennettiin 1875, ja sähköistyksen myötä "oikeat" raitiovaunut aloittivat liikenteen 1899 kyseisellä kadulla. Raitiovaunukiskot purettiin vuonna 1984 kun katu muuttui kävelykaduksi.

1960-luvulla kadulla oli monasti melkoisia liikenneruuhkia kun autot perheissä alkoivat lisääntyä. Metrolinjaa alueelle alettiin rakentaa 1977 (keltainen linja B). Kävelykaduksi katu muotoutui 1980-luvun puolivälissä. Samettivallankumouksen jälkeen vuonna 1989 katua reunustavia rakennuksia alkoivat valloittamaan yhä useammat liikkeet ja kaupat. 




Tänään Na Příkopě -katu on yksi Prahan kaupungin suurimpia ostoskatuja. Kadun reunat ja keskiosa täyttyvät kävelevistä ihmisistä sekä pyöräilijöistä. Vehreyttä katukuvaan tuovat lehtipuut. Välillä voi kävelyn lomassa istahtaa vaikkapa terasseille oluelle tai kahville, sekä tarkkailemaan kadun vilinää.


Na Příkopě
Praha 1 - Nové Město 





Karttalinkki kadulle tässä. 

Metropysäkki: Můstek (vihreä linja A ja keltainen linja B) tai pysäkki Náměstí Republiky - Tasavallan aukiolla (keltainen linja B).




Infot: Wikipedia ja Prague-information.eu
SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Karhunkadun Kafka
Blog Design by pipdig