Prahaan ja tšekkiläsyyteen keskittyvä blogi ~ Matkavinkkejä & omia kokemuksia meille rakkaasta Prahasta

17. maaliskuuta 2012

Infopaketti junamatkailusta Prahasta muualle !



Jossain vaiheessa kun Prahassa on tullut käytyä muutaman kerran, alkaa mieli tehdä tutustumismatkoja sen ympäristöön, kaupungin ulkopuolelle; lähikaupunkeihin ja pikkukyliin. Tässä pieni infopaketti siitä, miten matkustaa junalla Prahasta lähialueille tai muualle Tshekkiin (jopa rajojen ulkopuolelle).

Juna on helppo ja mukava kulkuväline siirtyä paikasta toiseen. Nämä seuraavat kokemukset ovat itseopittuja, joten jollain teistä saattaa olla parempikin tapa toimia. Jätä siis omat vinkkisi kommenttiboksiin.

*) Tämän tekstin alkuperäinen julkaisupäivä on 17.3.2012, mutta olen päivittänyt sen 2.9.2016. Valitettavasti rautatieasemista kertovat tekstit jutun loppuosassa ovat jostain syystä pienemmällä fontilla, en ymmärrä miksi, enkä saanut niitä korjattua. Yrittäkää nähdä teksti silti : )

Ja sitten lähdetään:



Prahasta muualle, mutta minne?

Paras tapa alkaa tutustua Prahan ulkopuolelle on tehdä päivämatkoja lähikaupunkeihin ja pikkukyliin. Retkikohteita kannattaa tarkastella vaikkapa Google-Mapin kautta. Hae ensin Prahan kaupunki, siirry näkymästä kauemmas ja pääset zoomailemaan ympäristöä. Kun mukava vierailukohde löytyy, sen jälkeen on hyvä etsiä jälleen googlettamalla tietoa tuosta kaupungista. Saatat löytää hienoja päivävierailukohteita aivan kaupungin lähettyviltä.

Lisäksi monessa Praha-matkaopaskirjassa on muutama sivullinen ehdotuksia päiväretkikohteisiin, kuten Antti Helinin kirjoittama Mondo matkaopas Praha tai Ahtola-Lehtipuu-Pulli-Savitien toimittama Praha, Tšekki - Slovakia -opaskirja sisältää aimo annoksen Böömin ja Määrin kaupunkeja, hyviä ja tutustumisen arvoisia kaikki.



Junista ja matkan ostamisesta yleistä asiaa

Prahasta on hyvät ja edulliset junayhteydet paitsi omaan maahan, myös Keski-Euroopan suurimpiin pääkaupunkeihin. Tshekissä junaliikennettä hoitavat valtionrautatiet (České dráhy -  ČD). Asemilla on neuvontapisteitä ja niissä yleensä kielitaitoista väkeä. Joissain lipunmyyntiluukuissa saattaa lukea isommilla asemilla "International train tickets", jotka hoitavat maan ulkopuolelle suuntautuvia lipunmyyntejä, mutta näissä pisteissä on ainakin englantia puhuvia henkilöitä.

ČD liikennöi neljänlaisilla junilla: pikajunat ovat nimeltään rychlik ja matkustajajunat, osobní, pysähtyvät kaikilla asemilla tai ainakin melkein. EX-junat, expresní, ovat kotimaanliikenteen erikoispikajunia (vrt. Intercity meillä) ja EC-junat ovat ulkomaanliikenteen pikajunia.

Matkalippuja voi ostaa asemilta tai vaikkapa etukäteen. Lippuluukuilla, varsinkin Prahan päärautatieasemalla, Hlavní nádraží, saattavat asiakasjonot olla joskus melkoisenkin pitkät, joten aikaa oman vuoron odotteluun kannattaa varata. Tosin, siellä on useampia lipunmyyntipisteitä, sekä näppärämmille luottokortilla käytettäviä automaatteja.

Lippua ostettaessa kannattaa kertoa tarkasti ja selvästi minne on menossa. Yleensä myyjä kysyy, haluaako pelkän menon vai meno-paluun, mutta jos kysymystä ei kuulu, muista kertoa vastauksesi itse. Yleensä lippu myydään 2.luokkaan eli normaalivaunuun ellei mainitse, että haluaa juuri 1.luokan matkustuslipun. Joihinkin lippuihin sisältyy istuinpaikka merkittynä, joihinkin juniin ei erillistä paikkalippua myydä vaan vaunussa voi valita minkä penkin haluaa. Muistaisin, että Kutná Horaan ei myyty erillistä paikkalippua; matka on niin lyhyt (korjatkaa, jos olin väärässä).

Tarkista  vielä lipun käteen saatuasi, että sen tiedot ovat oikein. Usein myyjä antaa vain yhden lipun, jos olet ostanut esim. kahdelle tai useammalle henkilölle; tällöin yhdessä lipussa on teidän kaikkien matka. Lipussasi lukeva Osob tarkoittaa henkilömäärää, joka lipulle on ostettu ja Třída matkustusluokkaa (yleensä siis se 2.luokka).



Tarkista myös, että määränpääsi on oikea. Joistakin lipuista määränpään lisäksi saattaa löytyä väliasemien nimiä (kuten yllä olevassa lipussa), joissa juna ei välttämättä pysähdy, mutta joiden kautta se ajaa. Tällöin matkan hahmottaminen on helppoa kun seuraa ohikiitävien asemien nimiä ja vertailee niitä omassa lipussa oleviin nimiin.

Junien aikataulut näkyvät asemien monitoreista. Odjezdy eli lähtevät junat ja Přijíždějící saapuvat junat. Nykyään useilta asemien monitoreilta on kyseiset tekstit myös englanniksi. Toisinaan monitoreista löytyy myös lähtölaiturin numero ja junan numero. Jos aikataulussa on eteen merkitty R-kirjain, se tarkoittaa, että paikkalippua suositellaan. Lisäksi monitoreista näkyy junan lähtöaika.

Laiturin nro 3, R eli paikkalippua suositellaan, määränpää jonne juna on matkalla (Brno), lähtöaika klo 10:05

Etsi oikea laituri, jolta juna lähtee, mene sinne hyvissä ajoin ja jää odottamaan seikkailun alkua. Prahan päärautatieasemalla on lisäksi erilliset monitorit, joista voi varmistaa olevansa oikeassa paikassa ja odottavansa oikeaa junaa; se lukee taulussa.

Junaan päästyäsi etsi vapaa vaunu ja paikka, mikäli sinulla ei ole täsmällistä paikkalippua ostettuna. Tällöin lippuusi on merkitty vaunun- ja paikan numero. Matkan alettua konduktööri käy leimaamassa ja tarkistamassa lippusi. Pidä se tallessasi varsinkin, jos siihen on merkittynä vielä paluumatkakin.



ČD-valtionrautateiden omat kotisivut löydät tästä linkistä. Sivut ovat englanniksi ja sieltä löydät infoa niin junien aikatauluista kuin matkalippujen hinnoistakin (kuva alla). Alustavasti matkasuunnittelija voi käyttää sivujen tietoutta hyväkseen ja tutkailla päiväretkiä Prahan ulkopuolelle.






Rautatieasemat


Praha hlavní nádraží


Prahasta löytyy neljä eri juna-asemaa, joista suurin ja vilkkain on sen päärautatieasema, Hlavní nádraží. Tämä sijaitsee siis miltei keskustassa. Tältä asemalta pääsee siis rajojen ulkopuolelle, mutta tämän aseman kautta mennään Tšekin suurimpiin kaupunkeihin kuten esimerkiksi Brno,  Plzeň, Olomouc tai České Budějovice. Mikäli tutustumiskohteesi on siis kaupunki jonkin näiden reittien varrella, valitse tämä juna-asema.

Alkuperäistä jugend-tyylisuuntaista rakennusta on laajennettu aikojen saatossa ja tänään se on hyvinkin moderni. Sisätiloista löytyy niin myymälöitä kuin ruokapaikkoja, metroasemaa unohtamatta. Yleisesti ottaen rautatieasema on siisti ja toimiva. Kellarikerroksesta löytyy matkatavarasäilö, joka on auki 24 h, jos haluaa sinne jättää jotain säilytykseen junamatkan ajaksi. Huomioi kuitenkin, että kolikoilla toimivat matkatavarakaapit ovat murtautujille helppo nakki.
Wilsonova 8,  Praha 2 (karttalinkki tässä)

Metro: Punainen metrolinja C:n pysäkki on asemalla (Hlavní nádraží)


Rautatieasemasta voit lukea lisää tästä Wikipedian suomenkielisestä linkistä.



Holešovice nádraží

Holešovice nádraží on Prahan toiseksi suurin rautatieasema. Tänne tulevat junat pohjoisen ja lännen suunnalta kuten Berliinistä tai Hampurista. Tämä rautatieasema sijaitsee keskustan ulkopuolella ja on otettu käyttöön vuonna 1995.

Mikäli reissusi suuntaa Tšekin pieniin kaupunkeihin lännen tai pohjoisen suuntaan, kuten Louny, Neratovice, Mělník, Česká Lípa tai Terezin, tämä on sinun asemasi.


Partyzánská, Praha 7 (karttalinkki tässä)

Metro: Punainen linja C, ja pysäkki Nádraží Holešovice, on asemalla.



Masarykovo nádraží


Masarykovo nádraží on Prahan toiseksi vanhin rautatieasema (ensimmäinen sijaitsi muinoin Dejvickán kaupunginosassa), joka tämäkin sijaitsee keskustassa. Kaunis rakennus on vuodelta 1842 ja ensin siinä oli kaksi erillistä rakennusta (tornia), jotka yhdistettiin valurautakaarin ja lasikatoin vuonna 1862. Asema on ollut purku- ja lakkautusuhan alla aina silloin tällöin, mutta se on saanut pitää paikkansa siksi, että päärautatieasemalla ei tällä hetkellä ole antaa tilaa lähijunaliikenteelle.

Tämä rautatieasema palvelee siis vain lähijunamatkustajia, sekä hieman alueellistakin.

Havlíčkova 2, Praha 2 (karttalinkki tässä)

Raitiovaunupysäkki on aivan aseman edessä Havlíčkova-kadulla. Tässä kulkevat raitiovaunut 3, 5, 14, 24, 26 ja yövaunu 91. Jää pois pysäkillä Masarykovo nádraží.




Smíchovské nádraží  

Joukon viimeisin on Smichovin rautatieasema, Smíchovské nádraží. Täältä pääsee mm.  Karlsteijnin kaupunkiin. Rautatieasema on aloittanut toimintansa vuonna 1862.

Nádražní, Praha 5, (karttalinkki tässä)

Metro: Keltainen metrolinja B, ja pysäkki Smíchovské nádraží.

Raitiovaunut: 12, 13, 14 ja 20 ajavat kadulla Nádražní. Jää pois pysäkillä Smíchovské nádraží.




Ole rohkea ja kokeile edes kerran junamatkaa Prahan ulkopuolelle. Päivän kestävistä retkistä on hyvä aloittaa lähiympäristöön tutustuminen; aamulla matkaan ja illaksi takaisin hotellille.

Jos olet epävarma, mille rautatieasemalle sinun tulee mennä, valitse itseäsi lähin ja käy rohkeasti kysymässä joko lippuluukulta tai erillisestä palveluinfopisteestä, lähteekö junasi ko. paikkaan tältä asemalta. Henkilökunta kyllä kertoo sen jälkeen, mihin asemalle sinun tulee suunnata, mikäli asema ei ollut oikea. 

Jos päivän reissusi ei ollut ex-tempore, vaan suunnittelet sitä jo ennen Prahaan menoa, kannattaa etukäteen tarkastella tuota aiemmin tekstin lomassa ollutta linkkiä rautateiden omille kotisivuille, sillä niistä löytää tietoa paitsi rautatieasemista ja niistä lähtevien junien määränpäistä, niin tottakai myös lähtöajoista.

Kun ensimmäisen kerran käy lipunmyynnissä, ja matkan ostaa, se sujuu paremmin jo toisen kerran ja huomaa, mitä pitää tehdä ja minne mennä junaa odottamaan. Siitä se sitten lähtee.





Jokainen matka on seikkailu, sinä päätät suunnan. Hyvää junamatkaa !






SHARE:

8 kommenttia

  1. Tokihan Prahassa on muitakin rautieasemia, kuten esim. Vrsovicen- ja Dejvice asemat .Mutta tosiaankin turistille riittää yleensä nuo neljä asemaa. =)

    VastaaPoista
  2. No juu, näistä on hyvä aloittaa ; )

    VastaaPoista
  3. Mahtava "tietopaketti", Kiitos! Olen itse lähdössä syyskuussa 3kertaa Prahaan ja tarkoitus käydä junalla Kutna Horassa. Nyt löysin hyvää tietoa molemmista asioista blogiasia luettuani!

    VastaaPoista
  4. Hyvä jos jotain vinkkiä näistä teksteistä löytyy. Matkaa on aina mukava odottaa ; )

    VastaaPoista
  5. Mikä merkille pantaavaa, junalippujen hinnat ovat todella edullisia yhä Suomeen verrattuna! Itse olen esim. pidemmillä matkoilla käyttänyt ensimmäistä luokkaa, sekin on halvempi kuin toisen luokan lippu Suomessa (ja saa yleensä matkusta omissa oloissaan)! =)

    VastaaPoista
  6. Kiitos infopaketista! Käytin sitä hyväkseni, kun lähdettiin perheen kesken junareissulle Prahasta Ceske Budejovicen, Brnon ja Bratislavan kautta Budapestiin. T: toinen Tsekkiin hurahtanut

    VastaaPoista
  7. Mukava kuulla jos oli hyödyksi edes vähäsen. Käytäntöhän opettaa parhaiten, mutta hyvä on olla jotain pientä tiedonhippusta siellä taustallakin. Ja seuraava reissu meneekin jo sitten melkein "kuin vanhoilla tekijöillä". - Ja teillähän on ollutkin varsin hieno matka, Budapestiin asti : )

    VastaaPoista
  8. Kiitos infopaketista. Olen menossa junalla Prahasta Berliiniin. Minulle jäi epäselväksi, että pääsenkö päärautatieasemalta Berliiniin.

    VastaaPoista

© Karhunkadun Kafka
Blog Design by pipdig