Prahaan ja tšekkiläsyyteen keskittyvä blogi ~ Matkavinkkejä & omia kokemuksia meille rakkaasta Prahasta

12. lokakuuta 2016

Raitiovaunuliikennettä pohditaan palautettavaksi Václavin aukiolle; osittain





Piti kirjoittaa teille jälleen pienet uutispalat (Novinky - Uutisia), mutta nähdessäni alla olevan uutisartikkelin Prague tv:n sivuilla (julkaistu 11.10.2016), keskitynkin pelkästään tällä kertaa tähän. Onhan tämä iso asia, mikäli toteutuu, vai mitä?

Prahan viranomaiset ovat aloittaneet tutkimisen, voisiko raitiovaunuliikennettä palauttaa Václavin aukion ns. "yläpäähän" eli Kansallismuseon suuntaan. Aukiolla ovat viimeiset raitiovaunut ajelleet 1980-luvulla. Prahan apulaiskaupunginjohtaja Petr Dolínekin mukaan kaupungin pitäisi tehdä jo alustavia päätöksiä reitin suhteen aivan lähiviikkoina.
Kaupunki on keskustellut raitiolinjojen paluusta aukiolle jo useiden vuosien ajan eri tahojen kanssa, mutta konkreettisiin toimenpiteisiin asian suhteen ei ole ryhdytty. Nyt tälle hankkeelle tuulta alle antoi päärautatieaseman edessä olevan puiston, Vrchlického sadyn elvyttämistoimenpiteet. Lisäksi kaupunki on suostunut aukion kunnostamistoimenpiteisiin Václavin aukion "alaosan" suhteen eli Vodičkova- ja Jindřišská -katujen risteyksestä kohti Můstekin metroasemia. Tämän kunnostustyön pitäisi alkaa vuonna 2018 ja se tulee näillä näkymin maksamaan 150 - 200 miljoonaa korunaa. Aukiolle tullaan asentamaan mm. istuinpenkkejä, sekä tehdään  uusia ja parannetaan jo olemassa olevia viheralueita (kukkaistutuksia yms.).

Raitiovaunulinjojen useita eri vaihtoehtoja on tutkittu, myös Pyhän Václavin ratsastajapatsaan ohimeneviä linjoja, sekä jo olemassa olevia aukion sivusuuntaa leikkaavia Vodičkova- ja Jindřišská -kaduilla meneviä linjoja. 

Ensimmäinen reittiehdotus menisi Vinohradská -katua alas kohti Wilsonovaa, ja jatkaisi sitten kohti Vrchlického sadya,  päärautatieaseman edustan puistoa. Tähän vaihtoehtoon pystyttäisiin luomaan pysäkki myös Valtionoopperan eteen.
Toinen vaihtoehto loisi uuden raitiovaunupysäkin Václavin aukiolle Opletalova -kadun kohdalle. Tästä linja jatkuisi päärautatieaseman suuntaan. Mikäli tämä vaihtoehto katsottaisiin paremmaksi, täytyisi kadulle tehdä liikennemuutoksia.
Katsotaan siis, miten asia etenee.

SHARE:

Ei kommentteja

Lähetä kommentti

© Karhunkadun Kafka
Blog Design by pipdig