Prahan liikennevilinää kesäkuussa 2007 |
Raitiovaunut ovat toimineet Prahassa vuodesta 1875. Tällöin ensimmäiset hevosvetoiset raitiovaunut aloittivat liikennöinin. Ensimmäinen varsinainen sähköinen raitiovaunu otettiin käyttöön 1891. Prahan raitiovaunuissa liikkui vuonna 2008 noin 356 miljoonaa matkustajaa.
Päivittäiset raitiovaunulinjojen numeroinnit alkavat numerosta 1 ja yöliikenne numerosta 51. Turistille mukava raitiovaunulinja on numero 22, sillä pääsee kaupungin toiselta laidalta ylös linnakukkulalle ja siitä vielä jonkin matkaa eteenpäin.
Raitiovaunut pysäävät joka pysäkillä, erillistä "piippausta" ei tarvitse tehdä jos on jäämässä pois. Ovet saa auki painamalla ovissa olevaa valokatkaisijaa, mikäli ne jostain syystä eivät heti aukeaisi. Päivisin ratikat kulkevat n. 10-15 min välein, eli jos myöhästyit juuri, ei kauan mene kun uusi tulee.
Raitiovaunuja on helppo käyttää, sillä ne kulkevat päätepysäkiltä päätepysäkille. Ja jos jokin pysäkki meni ohi, jää pois seuraavalla ja vaihda raiteiden toiselle puolelle, toiselle pysäkille ja ota suunta seuraavalla ratikalla takaisinpäin.
Lippu ja sen leimaus - kuva täältä |
Lippuja raitiovaunuihin voi ostaa metroasemilta automaateista tai lippumyyntipisteestä, tai joistakin lehtikioskeista. Julkiset liikennevälineet eivät myy lippuja. Voit ostaa yhden matkan lipun, päivälipun tai vaikkapa kolmen päivän lipun. Lippu käy kaikkiin Prahan julkisiin liikennevälineihin eli metroon, ratikkaan ja bussiin.
Leimaa lippu ensimmäisellä kerralla ja pidä se mukanasi. Leimauspisteet ovat keltaisia aparaatteja itse liikennevälineissä ja metroasemien porteilla. Syötä lippu leimauskoneeseen lipussa olevan nuolimerkinnän avulla: se puoli sisään, kone raksuu ja vedä lippu ulos. Nyt lipussasi on päivän leima varustettuna kellonajalla.
Lipputarkastajia liikkuu. Itse ollaan törmätty yhdellä matkalla jopa kaksi kertaa tarkastajiin. Mikäli lippua ei ole näyttää tarkastuksen yhteydessä, siitä seuraa tuntuva sakkomaksu.
Ei kommentteja
Lähetä kommentti